fredag den 7. marts 2014

Lidt mindre kaotisk uge!

Endelig kom der en smule mere styr på min uge! 
Jeg fik et skema :D 
Som jeg har forstået det, er mit skema dog kun for en uge, men man ved aldrig med kineserne! Jeg er nu i 4 forskellige klasse, men heldigvis er det samme alder og de er alle 4 år gamle :)
Grunden til at jeg ikke er blevet placeret perment i 1 eller 2 klasser, er fordi der snart kommer flere amerikaner. De skal have mulighed for at se de forskellige klassetrin, men det er en smule irreterende da jeg ligesom skal opfylde nogle mål for at bestå min praktik! Det er ikke nemt at begynde på nogle projekter, når man ikke ved hvilken klasse man skal være i ugen efter! Når men nu har jeg brokket mig nok, og i skal få at vide hvordan min uge har set ud ;) 
Jeg er begyndt at møde klokken 9 i stedet for 8:30, og det passer mig fint for det eneste jg går  glip af er morgenmade. Må indrømme at morgenmaden ikke lige er mig, og er begyndt at blive en smule træt af grød lavet af ris! 
Jeg møder op i en klasse kl. 9 og laver circletime, jeg går gennem den daglige rutine med hjælperne, og derefter underviser jeg i deres pensum. Jeg har undervist i tallet ni, hvordan et hjerte ser ud, lært dem forskellige engelske sange og lavet nogle lege med dem. Alt min undervisning forgår på engelsk, og børnene forstår ikke halvdelen af det. Så derfor er der en kinesisk lære som oversætter for mig, men læren går meget op i at de skal svare på engelsk til mig. Det er jeg nu glad for, for ellers havde jeg ingen ide om hvad de siger. Det er vigtigt at jeg snakker engelsk med dem, da de skal vænne sig til det og lederne mener at det er godt at de høre engelsk med min accent!
Jeg går ind i næste klasse kl. 9:35 hvor jeg er med til centertime, ude tid og frokost. Centertime har jeg mit eget værksted, og det er forskelligt hvad jeg laver med børnene. Jeg har tegnet med dem, hvor børnene skulle lære at tegne efter en hjerteskabelon. Udover at tegne efter en skabelon, skulle de også bruge hjertet til at skabe noget andet. Nogle lavede hjerter med vinger, en hjertefisk, blomster/firkløver og der var også en der lavede en fugl. Jeg har holdt et te selskab, hvor vi snakkede om de forskellige kopper, te kanden og hvor mange kopper der var i det hele. 
Når jeg er ude leger jeg med børnene, og selv om vi ikke kan kommunikere sprogligt, betyder det ikke at vi ikke kan forstå hinanden. Mange af børnene er begyndt at vise mig hvad de snakker om, og de hiver mig hen til der hvor legen er. Vi legede en leg hvor jeg var et monster og løb efter dem, og hvis jeg fangede dem blev de kildet. Jeg startede med at lege med 5 børn, og pludselig var der omkring 20 børn. Når jeg leger med børnene er der mange kineser udenfor skolen som kigger, de stopper op og kigger på mig gennem hegnet! (endnu en ting jeg skal vænne mig til.)  5 minutter inden vi skal ind, sætter vi os alle ned og lige slapper af. Det var ikke meget jeg fik slappet af, for pludselig var jeg begravet i børn! Heldigvis kom der er lære og reddet mig, og hun kunne ikke lade være med at grine da jeg kom fik og fik sagt tak til hende. Så er det ved at være tid til frokost, og vi får et eller andet lækkert at spis! Jeg ville så gerne fortælle jer hvad det er, men jeg ved det ikke! Det er for det meste ris, suppe og 3 forskellige retter med kød og grøntsager :D 
Så har jeg fri i ca. 2 timer, og jeg forbereder mig for det meste til mine timer senere på dagen, eller slapper lidt af foran computeren. 
Så går jeg ind i en helt tredje klasse og hjælper børnene med at tage tøj på efter deres lur, og hjælper med at pakke sengene sammen. Så skal jeg lave circletime igen, og det er det samme emne som tidligere på dagen. Så det er ikke så slemt! 
Så går jeg ind i den sidste klasse, og der har jeg centertime, ude tid og aftensmad. 
Igen er det forskelligt hvad jeg laver, men det minder meget om det som jeg har lavet om formiddagen :D 
Så er det udenfor igen, og jeg leger et eller andet med børnene! Det eneste jeg har svært ved er at nogle gange kan børnene godt blive lidt voldelige og de slår relativt hårdt! Jeg ved ikke hvorfor men jeg har ikke lært at sige stop på kinesisk, men de har heller ikke den samme respekt overfor mig som de har for de kinesiske lære! De kan godt finde på at grine af mig når jeg siger STOP på engelsk, men det er ikke så slemt som det var i starten. De kan se på mig nu når jeg mener det, og jeg stopper med at lege med dem eller sender dem væk, hvis de ikke stopper når jeg siger det. Ellers kommer der en lære og redder mig igen, hvilket jeg er rimelig taknemmelig for ;)
Så skal vi ind og have mad, og vi får et eller andet lækkert at spise ;) 
Så har jeg  lidt tid inden min klasse og jeg går for det meste hen og køber en kaffe eller noget andet varm at drikke, så underviser jeg og så har jeg sgu fri :D

Det er nogenlunde sådan mine arbejdsdage ser ud, og skal nok komme med en dybere forklaring om mine undervisningstimer! Men nu skal jeg sgu ud og se lidt af byen ;)
                        
                         - Lisbeth

Ingen kommentarer:

Send en kommentar