Obligatoriske elementer i rejsebloggen

Da min rejse til Kina er min sidste praktik og en del af min uddannelse som pædagog, har UCSJ givet mig nogle obligatoriske spørgsmål til min blog. Jeg skal svare på dem i bloggen, og jeg vil lige skrive dem så i ved hvad det er som jeg svare på :)
A: Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet) - det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet er… - den største faglige udfordring tror jeg bliver … (inddrag her dine forventninger til kulturens betydning såvel som den praksis som du forventer at møde) - den største personlige udfordring tror jeg bliver … - min største bekymring er … - Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er … - Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok . - Når jeg kommer hjem håber jeg at have styrket … beskriv dine foreløbige mål med opholdet, såvel faglige som kulturelle og dine forventninger til at de kan blive indfriet. (CKF: 3a, 3b,Fa, Fb)


  • Det jeg ønsker allermest at få ud af oplevelsen er at jeg får en masse oplevelser, og at jeg får en bedre forståelse af den kinesiske kultur og den måde deres institutioner fungere. Til at se hvordan de bruger pædagogik, og om deres forståelse af pædagogik er det samme som min og hvad det kommer til at betyde for min egen udvikling og mit syn på pædagogik. Jeg tror at forskellen mellem synet på pædagogik bliver min udfordring, da jeg har hørt at de ikke er så meget for at blive personlige og give en masse omsorg til børnene. Da det er noget vi udøver i stort omfang herhjemme, bliver det nok svært for mig at ændre min måde at udøve pædagogik på. Jeg tror ikke at jeg kan og vil lægge omsorg på hylden, men håber at de kan acceptere at jeg så udøver omsorg i det omfang som er okay med dem. Jeg har også hørt at de godt kan blive lidt grove overfor børnene og at de kan finde på at slå børnene, og jeg ved ikke om jeg kan håndtere dette så det bliver nok en kæmpe udfordring både professionelt og personligt. Det jeg tror bliver det hårdeste personligt er nok det at jeg forlader alt det jeg kender og alle de mennesker som står mig nær, men også det at jeg ikke kender stedet og det at jeg er fremmed i landet. Jeg skal til at vænne mig til at have en almindelig hverdag i Kina, og det kommer til at være så langt fra det jeg kender herhjemme fra. Min største bekymring er nok om jeg kan blive accepteret, og om jeg kommer til at passe ind og kan blive en del af deres institution. Jeg er nervøs på hvordan børnene vil opføre sig overfor mig, og om hvor svært det bliver med den sprogbarriere der kommer til at vær både mellem mig og mine kollegaer men også i forhold til børnene. Når man er dansk i udlandet forventer jeg at jeg bliver ”holdt øje” med mig både på arbejde og når jeg er ude på egen hånd, da jeg kommer til at skille mig ud i forhold til mine omgivelser. Jeg forventer at jeg kommer til at lære en masse, men også at de kan lærer noget af mig og får en forståelse for hvor jeg kommer fra og hvordan vores kultur er. Det jeg kommer til at savne er min familie og alle de mennesker der står mig nær, og at jeg er så langt væk at jeg ikke bare kan se dem. Når jeg kommer hjem bliver det med en masse oplevelser rigere, at jeg kommer hjem som et andet menneske på den måde at jeg er rejst væk fra alt, men det at jeg har klaret det at leve så langt væk. Jeg tror at jeg får styrket mig meget på et personligt plan, men også professionelt da jeg ser en helt anden måde som man kan arbejde med mennesker. Mine foreløbige mål er at jeg kommer til at lære en anden måde at arbejde med mennesker, og få en bedre forståelse af kulturen og hvordan en anden kultur fungere og hvordan det påvirker ens arbejde. Jeg har tænkt mig at vise kineserne hvordan man arbejder med mennesker herhjemme, og hvad vi vægter højt i vores kultur og ligeledes hvad de vægter højt i deres kultur.  

B: Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der forældrebetaling/brugerbetaling? Hvilke faggrupper arbejder i institutionen. - Normering (CKF: Fa, Fb, Fc,)


  • Den institution som jeg arbejder på er en skole, og der er børn fra 2-6 årige. Jeg har været i klasserne fra 2-4, men har ikke været i de større klasser i nu, så det svare til at jeg arbejder i en vuggestue/børnehave. Institutionen er en skole som er anderledes i forhold til almindelige skoler i Kina, da skolen er en del af en D&J. D&J er skoler som startede i USA, og der er 2 skoler i Kina som er en form for søsterskole til dem i USA. Det der er specielt ved dette er at der er en del engelsk, og hverdagen er skemalagt som om det var en amerikansk skole. Dette betyder at der er en del engelsk på programmet, og det er der allerede for de 2 årige. Dette gør at skolen er lidt mere speciel og attraktiv for forældrene, det er derfor også vigtigt for dem at få frivillige til at komme og arbejde på skolen. Der er ikke mange kineser i denne provins som kan engelsk, og derfor er det godt for forældrene at deres børn går her. Da det engelske er en måde at sikre deres børns fremtid, for børnene kan få en god fremtid på arbejdsmarkedet, hvis de kan snakke engelsk. Den samfundsmæssige funktion som skolen har er at sikre den næste generation en bedre fremtid, da den bygger meget på at forbedre elevernes engelsk. Det betyder at disse elever kan få en god fremtid og komme på en god skole, og uddannelse er vigtig i forhold til det kinesiske samfund. Derfor er det vigtigt for forældrene at deres børn går på skolen, for så har d mulighed for at få en bedre uddannelse. Lærene som underviser på denne skole får en anden uddannelse i forhold til almindelige lære, da D&J har kursuser som lærene skal gennemgå inden de kan komme til at arbejde på skolen. Dette betyder også at der er prestige i at arbejde på skolen, og derfor er lærene også bedre stillet i forhold til at arbejde på en almindelig skole. Man kan læse om D&J´s mål og måde at arbejde på, på hjemmesiden: www.dnjeducational.com         D&J er en privat skole, og forældrene betaler selv for at deres børn kan gå der. Udover den almindelige skole tilbyder D&J engelskundervisning, og det er her vi som udveklingstuderende har en vigtig rolle. Da forældrene betaler for at børnene bliver undervist af udlændinge er bedre end at blive undervist af kineser på grund af vores udtale. I disse ekstraklasser er der ikke kun elever fra D&J, men der er også elever som kommer fra andre skoler i området. Der arbejder mange forskellige på skolen, da den er bygget op på en anden måde end danske skoler. Der er ikke noget der hedder pædagoger, da det næsten kun er i Norden at vi har dette begreb. Normeringen er at der er minimum 3 voksne i hver klasse, og der højeste antal af elever i en klasse er 26. Der er en lære i alle klasser som bestemmer mere end de andre i klassen, det er ligesom hende der styre hvad der skal ske. Så er der to andre lære i klassen, som hjælper læren med at holde styr på eleverne. I nogle klasser er der en form for medhjælper, men det er ikke i alle klasser der er dette. I de små trin er der kun ansat kvindelige lære, og i de højere klasser er der ansat mandlige lære. Derudover er der en læge/sygeplejerske ansat på skolen. Der er to mænd som er en blanding af vagt/handymænd på skolen. De holder vagt og holder øje med hvem der kommer og går på skolen, men samtidig tager de dekortioner ned og op. Derudover køre de skolebussen, som henter og bringer de børn som bor i udkanten af byen. Der er to kvinder som er ledere for de små klasser, og som er dem der bestemmer. De snakker med nye forældre og viser dem rundt, og de står også for at tage imod forældre betalingen. De har også en sekretær ansat, som henter og bringer forskellige dokumenter fra og til lærene. Hun står også hver morgen og siger godmorgen, sammen med forkellige lære. Der er Katherine som er vores kontaktperson, og hun er også lære for de større elever. Katherine har en chef over sig, som har det sidste ord i forhold til udveklingstuderende og hun tager sig også af alt papirarbejdet. Der er en form for regnskabs afdeling, som har med alt hvad der hedder økonomi. (Alt betaling forgår med kontanter) Der er kantinemedarbejder, rengørings folk og gartner ansat. Der er selvfølgelig Jeannie og David som er øverst på listen, da det er dem som har startet og ejer skolen.  
  • Skolen ligger i et område hvor der bor mange mennesker, og det ligger og tæt på andre skoler. Det er svært at beskrive helt præcis hvor den ligger, men jeg vil mene at det er relativt centralt i den del vi bor i. Den skiller sig meget ud i farverne, da den køre med orange, sort og grøn. De andre skoler i området er hvide eller neutrale i farverne, og der er legepladser som ikke er så almindelige at se på en institution. Skolen har 4 etager og jo ældre man er, jo højere kommer man op på etagerne. Klasselokalerne har alle et badeværelse til børnene, og mellem klasselokalerne er der sovesale. Der er kontoer ind i mellem lokalerne, og der er et læreværelse på hver etage. Derudover er der et område på stueetagen som er indrettet som en legeplads, og et areal hvor der er redskaber som børnene kan lege med. Det der er meget anderledes er at når man skal udenfor skal man ikke igennem døre, da der ikke er nogle! Der er åbent ud til arealerne udenfor, så derfor er der koldt på skolen om vinteren! På gangene er der billeder fra forskellige arrangementer på skolen, men der er også billeder fra skolerne i USA. Udenfor hvert lokale er der en opslagstavle, som viser nogle af de engelsksange som børnene lære. Derudover er der forskellige opslag på kinesisk (så har ingen ide om hvad der står) og sidst men ikke mindst navnene på de lære som er i klassen. Klasselokalerne er bare store rum, men der er 2-4 borde, hvor børnene sidder. Derudover er der indrettet rum med reoler, hvor der er forskellige værksteder. Der er et stort område hvor der er et tæppe som man sidder på, og en stor opslagstavle med alfabetet, tal og figurer. Dette bliver brugt til circletime. Der er en reol hvor der er rum til alle børnenes tasker i børnehøjde, og over det er der de forskellige materialer og bøger som lærene bruger i undervisningen. Der er et bord som bruges til at stille maden på, når det er tid til de forskellige måltider. Der er et tørreskab til alle børnenes skåle, og hvad der ellers bruges til maden. De fleste klasser har en reol udenfor, hvor der bliver opbevaret rengørings redskaber. (På siden billeder, har jeg lagt billeder ind som viser skolen.)      
C: Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad vil du gerne vide og kunne? Hvilke faglige begrundelser er der for mine mål? Hvilken viden vil du få brug for at nå dine mål?  (hvis muligt: så husk at inddrage din specialisering og det tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg arbejde med mine mål? Hvordan bidrager dit pædagogiske projekt til dine mål? Hvilke situationer skal du sørge for at sætte dig selv i for at opnå disse mål? Har du holdninger der skal bearbejdes for at dette kan lade sig gøre?Du skal udpege relevante CKF’ere fra bekendtgørelsen. - Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i? (CKF: 3a, 3b,3e, 3d, 3f, Fa, Fb, Fc, Fd, Fe)
D: Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) - hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske uddannelser findes der i landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger - hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke sider af læringen lægges der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig - hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man sig på institutionen omkring læringsmiljø. (Fb, 3a, 3b, 3c, 3d, 3f)
E: Indlæg i bloggen (Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag. CKF: Fb, fc, fd, fe, 3a, 3b, 3d, 3e)
F: Om kulturen. (Efter 16 uger) –ho chi minh forfædre hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold, mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det? - hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinjer som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken? CKF: Fa, Fb, Fc, Fd, 3a, 3b, 3d)
Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber til at vokse frem – eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for kompensation og hjælp? (CKF: Fd, Fc, Fb)
G: Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig – andet (3e, Fb, Fd)
H: Efter hjemkomsten. Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx lidt om at vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar