onsdag den 12. februar 2014

De først dage i Chengdu!

Så har jeg været i Kina i snart 3 hele dage, og det har været nogle hårde men spændende dage :) Vi blev hentet i lufthavnen af Katrine, som er ansvarlig for udvekslingsstuderende. Vi blev kørt til lejligheden og satte vores bagage af og tog til skolen for at spise morgenmad. Vi fik en form for risgrød til morgenmad og hårdkogte æg, det smagt godt og smagen er ikke rigtig til at beskrive! Efter morgenmaden gik vi tilbage til lejligheden for lige at slappe lidt af, men det var ikke så nemt for mit vedkommende for det var nyt og der var mange nye lyde! Ved en 2 tiden skulle vi på politistationen, men underligt nok var der stadig ferielukket for dem vi skulle snakke med! Allerede der kan man snakke om en anden kultur, for hvordan kan politiet holde ferie?? Vi fik lidt frokost og snakkede lidt med lederen, og hende og hendes mad inviteret os på middag, så vi skulle komme tilbage halv 6. Jeg kunne stadig ikke slappe af, men var produktiv og pakkede ud, så lejligheden i Kina kunne blive mit hjem :) 
Til middagen var det ikke kun lederne men også nogle lære og en amerikaner som var engelsklære på skolen. Det var vildt lækkert mad der blev serveret, og vi sad alle ved et rundt bord med en drejeskive i midten, og så kom der bare mange forskellige retter på bordet. Vi sad all med spisepind og tog direkte fra fadet, det eneste vi havde, var en lille bitte dyb tallerken og en lille flad, så vi kunne tage en form for suppe i den dybe og lægge affald på den flade. Lige inden maden blev der serveret the, og til maden fik vi en form for varm mandelmælk, og det smagte vildt godt! Under maden snakkede vi med lederne og med den amerikanske pige, som var super sød og ville gerne vise os rundt i byen og tage os med til indre by. 
Det er rigtig lækkert at hun kan hjælpe os, for jeg kan intet kinesisk og kan slet ikke deres bus systemer! Den del af byen vi bor i er en form for forstad til selve Chengdu, og den er ikke så stor og er relativ nem at finde rundt i!
I forhold til skoen bliver vi sendt rundt på de forskellige klassetrin og klasser i de næste 3 uger, for at vi kan få en fornemmelse for hvordan hverdagen fungere for de forskellige klassetrin. (der kommer en beskrivelse af dette, når jeg er sikker på at jeg forstår det helt rigtigt) Men har været i en baby klasse og børnene er omkring 2-3 år gamle, og så har jeg været i en anden klasse hvor de nok er omkring 3-4 år gamle. Lærerne kan ikke så meget engelsk så det er ikke så nemt at kommunikere, men de er så søde og prøver virkelig på at få en til at føle sig godt tilpas, men det sjov er at de helst gerne vil have at man sidder og kigger og man skal endelig ikke hjælpe med det praktiske! 
Det er en underlig følelse da man er vant til at hjælpe til hjemme i danske institutioner, men man er mere end velkommen til at lege med børnene. Det sjove ved børnene er at de er ligeglade med om man kan forstå dem, de snakker bare til en på kinesisk og man kan ikke andet end at sige okay eller trække på skuldrene! Men i dag har jeg lært en kinesisk sætning, og det er at sige at jeg ikke forstår kinesisk dem :) Børnene er friske nok de starter lige med at se en an, men er hurtige til at tø op! I dag var jeg i babyklassen og jeg blev pillet ved i ansigtet og trykket på mine øjne, kinder, næse og mine læber som om de skulle se om jeg var virkelig, og om jeg var lavet af det samme som dem! Inden jeg gik til pause midt på dagen (næsten 3 timer) blev jeg krammet med, og løbet hen til som om børnene har savnet en helt vildt og det blev jeg meget overrasket over!
Noget man skal vende sig til her i Kina er at ALLE glor på en, og der bliver ikke lagt skjul på det! De sidste morgner har vi mødt teenager på vej i skole, og de smiler alle og siger Hello og god morning samtidig med at de vinker helt vildt til en. Jeg kan virkelig godt mærke at jeg er fremmed, og at det er sjældent at de ser en europæer! 
Så er der trafikken som virkelig er noget for sig selv, det virker mest som om der ingen regler er og hornet i bilen er deres bedste ven! Alle dytter af alle, selvom at det virker som om dr ingen grund er til at dytte! 
De køre stort set som de vil, og har den fart de bestemmer, der er ikke noget med at holde tilbage for fodgængere! Hvis de mener at man ikke kan nå over inden de kommer, så dytter de og det virker som om de har et magisk horn og man forsvinder lige så snart de har trykket på det!  
Når man går over et fodgængerfelt på en stor vej, og der er bilister som skal dreje over hvor man går, handler det for bilisten om at komme forbi en uden at skulle sænke farten! Det trick der er med trafikken det er at være ligeglad, man skal bare gå for ellers kan man ikke komme over nogen steder! Det er sindssygt svært at forklare det, og det er virkelig noget man skal opleve med ens egne øjne!  
Vi var nede på en form for gågade med en masse butikker og gadekøkkener, og vi skulle have noget varmt at drikke. Vi går over til en butik og jeg prøver på engelsk at forklare hvad det er jeg vil have, og det ender med at jeg peger op på deres skilte og hun siger noget på kinesisk og jeg svare bare ja! Jeg fik noget varm så det var det rigtige jeg fik, det var en form for varm kakao og det smagte rigtig godt! Det underlige ved det her er at når man bestiller denne varme drik, får man det i noget der minder om et papkrus til sodavand. Dette krus bliver besejlet med plastik på toppen når drikken er lavet, så rystes det lige engang og så stikker de sgu et sugerør i! Det er i mit hoved underligt, for ikke nok med at det er mega varmt, så kan jeg fortælle at det bliver altså ikke koldere af at komme igennem et sugerør!
Det er en smule om mine første dage, og jeg skal nok komme med forklaringer om skolen, lejligheden, maden og byen, og selvfølgelig en masse billeder :)
Det er det vildeste og mest underlige jeg har oplevet, og glæder mig vildt til at komme til at se mere af dette land, som minder så lidt om DK ;)
Vi ses :)

-          Lisbeth

Ingen kommentarer:

Send en kommentar