søndag den 23. februar 2014

Kaotisk uge!!

Min uge har været ret så kaotisk, og jeg har efterhånende fundet ud af at kineserne ikke er de bedste til at give informationer i god tid. Når man får noget at vide som man skal gøre, er man heldig hvis man får det at vide en dag i forvejen! Det positive ved det hele, er dog at jeg bliver god til at bare kaste mig ud i tingende og det er altid noget man kan lære at blive bedre til :) Når men nu skal i få forklaringen på hvorfor den har været kaotisk, skal nok prøve at få det til at give mening. Mandag får vi at vide at vi skal have vores kinesiske telefonnummer, og efter et par ture mellem forretningen og skolen får vi det endelig, og det ville virke ved en 17 tiden samme dag. 
Det var rigtig rart at få det for så kan man i det mindste kommunikere med andre, og det er blevet en vane at man har en mobil og verden går under uden den! Min mobil fra DK er latterlig, og derfor er jeg nød til at købe en ny og billig mobil! Jeg er nu den stolte ejer af en mobil med knapper, og den har en flot rød farve og der er endda farveskærm!! Skal nok tage et billede af den ;) 
Vi får at vide at vi skal ned og snakke med en der hedder Amy, og vi skal gå derned kl. 14. Amy fortæller at nu skal vi til at undervise og skal mødes med hende efter skole kl. 18, vi bliver hevet rundt til 4 forskellige klasser for at se dem. Vi får derefter at vide at vi skal vælge 2 klasser hver, og jeg vælger en om mandagen og en om tirsdagen, og får det indtryk at det er de klasser jeg skal have. 
Om tirsdagen skal vi komme ned og hente vores materialer til undervisningen, hun har glemt os og vi skal komme senere og hente dem. Jeg får så også at vide at jeg skal undervise 5 dage i stedet for 2, og jeg kunne lige komme og se den klasse jeg har om tirsdagen og torsdagen da jeg ikke har set dem blive undervist! 
Så nu er det nogle lange dage da jeg slipper mellem kl. 18-18:30 hverdag, men det positive er dog at jeg får løn da det er udenfor vores normale skema! 
Onsdag kommer Amy lige inden jeg har fri og spørger om jeg ikke kan være sød at starte i dag, og være vikar i en klasse jeg normalt ikke er i, og jeg er som sædvanlig mega dårlig til at sige nej!

Til min første time er der 2 elever, så det er ikke det værste i verden! Det var hyggeligt og vi skulle læse en lille engelsk bog som svare til en pixibog. Vi læste den og vi snakkede om hvad den handlede om, og hvad der var på billederne. (Børnene i klassen er ca. 4-6 år gamle.) I hver klasse er der 1-2 kinesiske hjælpelære, som oversætter for mig og hjælper mig med at holde styr på børnene. 
Jeg skynder mig videre til min næste klassen og har ingen ide om hvad jeg skal undervise dem, og får at vide at jeg bare skal snakke engelsk med dem. (Børnene er her mellem 7-9 år gamle, så de kan snakke en smule mere engelsk.) 
Hjælpelæren i denne klasse er hende som også er min kontaktperson på skolen, så jeg kendte hende i forvejen og hun sagde at jeg bare skulle snakke om mig selv. 
Det er ikke helt så nemt, for hvad skal jeg sige?
Så børnene kan stille mig spørgsmål på engelsk og dem kan jeg så svare på. De spurgte mig hvad mine piercinger var, da der er mange der ikke har set dem før, de spurgte ind til mine tatoveringer da dette også er nyt for dem! så fik jeg de traditionelle om hvor gammel jeg var, har jeg søskende, min yndlingsret osv. 
Derefter snakkede vi om hvad jeg syntes var underligt i Kina, og jeg kunne ikke lade være med at sige at det var trafikken. Jeg prøvede at forklare forskellen mellem dansk trafik (ikke fordi vi er de bedste) og kinesisk trafik, og de kunne overhoved ikke forstå vores måde at komme rundt i trafikken på, bare det at holde tilbage for fodgænger var virkelig underligt! Timen var hyggelig, og det var ny nogle meget søde børn, og det var lidt nemmere for de kunne kommunikere med en. 
Torsdagen var min første undervisning med den lille klasse, og det var ikke nemt da de ikke kunne sidde stille eller rigtig snakke engelsk. (Børnene er omkring 2-4 år gamle.) Men kom igennem dagen, så det var nu meget godt!

Torsdagen ringede min leder og sagde at jeg skulle komme op på kontoret inden min undervisning, og jeg tænkte bare FUCK!! 
Grunden til at vi skulle komme op var at der var kommet en ny amerikaner, og vi skulle ud og spise sammen med hende, og at jeg skulle komme igen efter min undervisning. 
Jeg skulle undervise i at sige godmorgen, og det var noget af en udfordring. Men jeg kom igennem det så godt jeg kunne, og der tænker jeg også, at jeg lige skal ind i det da jeg ikke har prøvet det før. 
Vi tog ud og spise og det var hyggeligt, og maden var bare lækker og kan ikke beskrives da jeg ingen ide har om hvad det var vi spiste. Efter tog vi sammen med amerikanerne til et nyt japansk center som næsten lige var åbnet, og vi gik og lavede en del fis og blev kiggede på af en del kineser!


Fredagen startede med at min leder gav undervisning i hvordan man underviser og fortalte at vi skulle overtage circletime, i den klasse vi kommer til at være fast i.
 I stedet for at være i min baby klasse, blev jeg rykket op i de klasser hvor børnene er omkring 6 år gamle. Det var underligt for jeg kendte ikke børnene og de kan bare alt selv, så jeg følte bare at jeg sad og kiggede. 
Efter circletime havde jeg det værksted som hedder sprog, og det var ikke nemt. Jeg kunne ikke forstå børnene og det var ikke fordi de var stille og sad på deres numser og hørte efter, men jeg snakkede bare engelsk med dem og fortalte det engelske navn på det som de pegede på. 
Jeg fik at vide fra læren at jeg skulle fra mandag stå for circletime, og jeg har ikke været på dette klassetrin før så har ingen ide om hvad jeg skal gøre, så igen tænker jeg FUCK!!. 
Har dog fået deres pensum så jeg ved hvad jeg skal snakke om, så jeg følger bare bogen og snakker med dem. (Jeg savner allerede mine babyer, for nu har jeg vænnet mig til dem og fik at vide at de også savnede mig!) 

Min undervisning om fredagen som gik rigtig godt, og jeg brugte virkelig mit kropssprog og lignede sikkert en idiot! 
Men børnene fik noget ud af det og kunne svare på mine spørgsmål og de grinede ofte, men de kunne lave opgaverne rigtige bagefter, så de har lært noget :) 
Da jeg havde fri blev jeg ringede op om jeg ikke kunne komme med det samme og tage samme klasse som jeg havde haft om tirsdagen, jeg skyndte mig op. 
Det var heldigvis dejligt nemt, da vi skulle læse en historie. Jeg fik alle børnene til at læse og rettede deres fejl når der var nogle, og jeg fik den til at gentage de svære ord og prøvede at forklare de svære ord. (Lignede sikkert en idiot igen!). 
Børnene forstod og vi kom gennem klassen, blev og fik rigtig mange tak fra min kontaktperson. 

Det er meget vigtigt for skolen at der er en fremmed lære i klassen, for det lover de forældrene og det betaler forældrene for. Så endelig blev det weekend, og jeg håber ikke at næste uge bliver ligesådan! 

- Lisbeth

Ingen kommentarer:

Send en kommentar